пʼятницю, 8 грудня 2017 р.

Йшов трамвай по вулиці



Історія харківського трамваю

          135 років тому, у вересні 1882 року в Харкові з'явився перший трамвай. І зараз це один з основних видів міського громадського транспорту в нашому місті. Більш того, у Першій столиці найбільша трамвайна мережа в Україні, що має понад 230 км рейок в своєму складі.

Конка
         Харківська конка - система громадського транспорту в Україні, яка діяла в місті з 24 вересня 1882 року по 23 березня 1919 року.
       Починаючи з 1871 року в Харківську міську думу почали звертатися люди і компанії з проектами будівництва конки в Харкові. А2 березня 1881 року Клеман Бонні звернувся в Харківську міську думу зі своїм обгрунтуванням побудови в Харкові кінно-залізної дороги, і його проект був прийнятий. Бельгійське суспільство отримало концесію на будівництво та експлуатацію конки в місті протягом 42 років.

         Рух конки в Харкові було відкрито 24 вересня 1882 року. Це був одноколійний маршрут: вул. Олександрівська біля вокзалу Азовсько-Курської ж.-д. (Зараз - вул. Конарєва) - Біржа на Миколаївській площі (зараз - перетин площі Конституції і проспекту Московського) і по мосту через річку Лопань. Вже до 1884 року перший маршрут конки мав такий вигляд: Вокзал - Центр - Кінний ринок. У 1885 році було побудовано перше кінне депо на Кінній площі.
 2 червня 1885 року була введена нова лінія. Маршрут № 2 виглядав таким чином: Москалівка - Центр - вул. Ветеринарна. У 1896 році з'явився маршрут № 3: Заїківка - Центр - вул. Ветеринарна. Подальший розвиток конки було утруднено через конфлікт Бельгійського товариства з міською владою, які на початку XX століття вирішили будувати свій електричний трамвай, який, власне кажучи, і був запущений через кілька років.
16 вересня 1917 року Харківська міська дума розглянула питання про припинення руху по Харківським кінно-залізницях. З невеликими перервами конка працювала до початку 1919 року. Остаточно вона була закрита в Харкові 23 березня 1919 року. Почалася електрифікація конки, яка була закінчена 23 жовтня 1923 року.

Трамвай електричний
 Рух електричного трамвая в Харкові було відкрито 3 липня 1906 року дванадцятьма моторними вагонами виробництва MAN по вузькоколійному (1000 мм) одноколійному маршруту з вісьмома роз'їздами протяжністю 3,8 км: «Павловська площ.- Балашовський вокзал» по вул. Петінского (зараз - вул. Плеханівська), і по провулку Костюринский. У тому ж році побудований петінський трамвайний парк. З самого початку він належав і експлуатувався міською владою, що викликало конфлікти з приватною бельгійською конкою, аж до бійок між найнятими людьми і робочими.
         Перша лінія проходила від Балашовського вокзалу по Петінській, Зміївській, Нетеченській вулицях, Подільському мосту до Павлівської площі. Настільки дивна конфігурація була обрана тому, що за договором з бельгійцями, які експлуатували в той час конку, трамвайні рейки не повинні перетинати кінні. Конка в той час окупувала головний радіус міста «Вокзал - Павлівська Площа - Кінний ринок». Поступово трамвайні рейки з'являлися на інших вулицях міста, при цьому справа не обійшлася без сутички з поліцією і представниками «Бельгійського товариства».
       У 1910 році було побудовано трамвайне депо для електричного трамвая: Піскуновський парк (пізніше - Ленінське депо). 23 липня 1910 року розпочато розширення до двох шляхів петінскої лінії.
Маршрути на 1 січня 1916 року:
 Кінний трамвай
№ 1. Вокзал - Центр - Кінна площа
№ 1а. Вокзал - Центр - Кінний базар
№ 2. Основ'янський міст - Центр - Ветеринарний Інститут
Електричний трамвай
№ 1. Завод ВЕК - Панасівка (пров. Альбовскій)
№ 2. Кінний ринок - вул. Греківська - Панасівка (пров. Альбовскій)
№ 3. Кінний ринок - вул. Греківська - вул. Клочківська (відгалуження до вул. Іванівській)
№ 4. Холодна Гора (вул. Цвинтарна) - Міський парк № 5. Холодна Гора (вул. Цвинтарна) - Завод ВЕК
       23 жовтня 1941 року трамвайний рух припинено в зв'язку з окупацією міста. Правда, вже на початку 1942 року німцями були відновлені деякі лінії в центрі міста.
      У післявоєнні роки в Харкові в 1950-ті відкрито ряд нових ліній у віддалені райони міста - до плиткового заводу, на Олексіївку, Журавлівку, 1-й Салтівський селище, селище ім. Герцена.
     У 1970 і відбувається значне розширення маршрутної мережі за рахунок будівництва нових ліній на Салтівський житловий масив. Розпочато будівництво Салтівського трамвайного депо, яке стало найбільшим трамвайним депо в колишньому СРСР. Його площа становить 20,8 га.


 З 1991 року харківський трамвай переживає затяжну економічну кризу. За період з 1992 по 2006 рік не було закуплено жодного нового вагона; до 2011-го рухомий склад на 95 відсотків вичерпав ресурс. Кількість трамвайних вагонів зменшилася більш ніж в два рази. Скасовано деякі трамвайні маршрути, демонтовано кілька ліній.

Трамвай власної збірки


             У квітні 2017 року Харкові презентували трамвай власного виробництва. Він був зібраний фахівцями Салтівського трамвайного депо, і вже в серпні поточного року вийшов на маршрут. На рівних ділянках шляхів він може розвивати швидкість до 65 км / ч. Для зручності пасажирів і водія в салоні працює кондиціонер, над кожними дверима встановлені відеокамери. Це перший в Харкові трамвай, який обладнаний пандусом для людей в інвалідному візку. Зараз в Харкові працюють над створенням ще чотирьох таких же трамваїв, які почнуть курсувати орієнтовно в листопаді-грудні.
Аннушка

      Є в нашому місті абсолютно унікальний трамвай «Аннушка». Це екскурсійний ретротрамвай № А, відреставрований, випуску 1928 г. «Аннушкою» трамвай назвали ще тоді, коли він їздив по місту з номером «А».
      Швидкість руху трамвая складе не більше 13 кілометрів на годину - що дає можливість добре розглянути те, про що говорять гіди. Під час поїздки мандрівників очікують анекдоти, байки, міські легенди і зовсім «дикі» історії. Тривалість рейсу - півтори години.
       До речі, цей трамвай побував в Одесі на зйомках серіалу «Ліквідація» і «засвітився» у фільмі «Дау», який знімали в Харкові.

                                              За матеріалами газети «Харьковские известия» від 5 жовтня 2017 р.

Немає коментарів:

Дописати коментар