понеділок, 7 травня 2018 р.

Харків промисловий



 
Харків - великий промисловий центр України. Основу виробничого потенціалу складають підприємства високотехнологічних галузей: енергомашинобудування, електротехнічної промисловості, транспортного та сільськогосподарського машинобудування, приладобудування, радіоелектроніки, авіакосмічної промисловості. Продукція харківських підприємств відома в Україні та за її межами. Це - турбіни і трактори, генератори для атомних електростанцій, літаки, танки, металообробні верстати та інше.

Ми розпочинаємо цикл публікацій про історію найбільш великих і значущих підприємств Харкова.
Перша наша розповідь буде про  ДП «Завод імені В.О.Малишева» - унікальне багатопрофільне підприємство військового, транспортного та енергетичного машинобудування.
 Харківський завод транспортного машинобудування імені В. А. Малишева (ЗТМ, ХЗТМ), до 1922 Харківський паровозобудівний завод, до 1939 ХПЗ імені Комінтерну, до 1960-х номерний завод, - машинобудівний завод в Харкові, що випускає тепловози і танки.
Харківський завод Російського паровозобудівного і механічного акціонерного товариства (ХПЗ РПіМТ) був побудований в 1896 році в районі, названому Балашівка, поруч з вокзалом побудованої в 1895 році Південно-Східної (Харківсько-Балашовської) залізниці і на базі її ремонтних майстерень, спеціально для виробництва паровозів для південноросійських залізниць. Перший паровоз збудований 5 грудня 1897 року.
Підприємство виготовляло також парові котли, верстати, сільгоспмашини, а з 1913 року - двигуни внутрішнього згоряння.
З моменту заснування завод був центром робочого революційного руху в Харкові. У 1905 році на ньому працював Артем (Сергєєв). На заводі була створена бойова дружина і налагоджено підпільне виготовлення зброї.
За радянських часів завод випускав дизелі, трактори «Комінтерн» і «Комунар», тягачі, танкетки, легкі і середні танки.
Після Великої Вітчизняної війни на заводі організовано виробництво тепловозів і тепловозних дизелів. Тут випускалися тепловози ТЕ1, ТЕ2, ТЕ3, ТЕ4, ТЕ5, ТЕ7, ТЕ10, 2ТЕ40, ТЕП10. Але основною продукцією заводу стала військова техніка: танки, які він почав будувати ще з 1929 року. Із заводом пов'язано ім'я видатного конструктора танка Т-34 Михайла Кошкіна.
У 1957 році ХПЗ імені Комінтерну присвоєне ім'я В. А. Малишева. У 1968 році виробництво тепловозів було остаточно згорнуто, але завод продовжував випускати дизелі для тепловозів.
 Танкобудування
Харківський паровозобудівний завод - один з перших машинобудівних заводів, що забезпечував Червону Армію сучасними танками. У 1927 році йому, серед інших машинобудівних заводів СРСР, була доручена організація робіт з танкобудування, а в подальшому і розробка конструкцій вітчизняних танків.
ХПЗ починав організацію танкобудування не на порожньому місці. Був уже досвід ремонту зарубіжних танків - в 1920-1923 роках завод відремонтував близько 30 трофейних танків. Був досвід виготовлення та ремонту бронепоїздів, бронепаровоза, броньовиків. З 1924 року серійно виготовлялися гусеничні трактори «Комунар», розроблялася конструкція більш наймогутнішого і найдосконалішого гусеничного трактора «Комінтерн». З 1925-1926 років почалося впровадження в паровозо- і котлобудування, газо- і електрозварювання. У ці ж роки створювалася на ХПЗ «мала металургія», що дала надалі першокласну броню. Виросли кадри робітників, керівників, металургів, технологів.
У листопаді 1927 року за розпорядженням наркома військово-морських справ К. Є. Ворошилова Головне конструкторське бюро Гарматно-Арсенальна тресту (ГКБ ОАТ) отримало технічне завдання на проектування маневрового танка. Проект машини розроблявся під керівництвом начальника ДКБ С.П. Шукалова (провідні інженери танка - В. І. Заславський і Б. А. Андрихевіч) і враховував досвід роботи над легким танком Т-18 (МС-1). Виготовлення дослідного зразка машини, що отримав позначення Т-12 (А-12), «із залізним корпусом» доручається Харківського паровозобудівного заводу.
Вже в грудні 1927 року на ХПЗ створюється спеціальне конструкторське бюро  машинобудування для організації виробництва танків. Головне Управління металевої промисловості (лист № 1159/128 7 січня 1928 року) доручає «... в терміновому порядку опрацювати питання про постановку на ХПЗ виробництва танків і тракторів ...».
За спогадами А.А. Морозова, «танк Т-12 створювався в умовах майже повної відсутності обладнання. Ділянка для складання танка перебувала у трактористів. До кінця 1929 року танк був зроблений. Виготовлений зразок вийшов важче на 4 тонни, що було серйозним недоліком. Все ж ми, молоді співробітники КБ, пишалися: це був наш перший справжній танк. »
З 1928 по 1931 року випускалися танки Т-24, з 1931 року - танки серії БТ, від БТ-2 до БТ-7М. У 1939 році Михайло Кошкін створив кращий середній танк Другої світової війни Т-34.
Після війни випускалися Т-44, Т-54, Т-55, Т-64, Т-80, Т-80У, Т-80УД. У 1979 році ХКБМ було присвоєно ім'я його Головного конструктора, двічі Героя Радянського Союзу А. А. Морозова.
У 1995 році був розроблений кращий на сьогодні танк України Т-84. Також розроблені танки «Оплот» і «Ятаган», що є танками нового покоління. Засновані на досвіді створення Т-80УД і Т-84. «Ятаган» є нічим іншим як «Опорою», наведеними під знаменник стандартів НАТО.
Сьогодення заводу


Нині завод імені В. А. Малишева, крім танків, випускає бульдозери, всюдиходи, причепи, обладнання для харчової промисловості. Завод також виробляє обладнання для вугледобувної і нафтогазової промисловості, і іншу машинобудівну продукцію.
Нагороди
Завод нагороджений державними орденами СРСР: два ордени Леніна (1941, 1976); один орден Трудового Червоного Прапора (1942); один орден Червоної Зірки (1943); один орден Жовтневої революції (1970).

Немає коментарів:

Дописати коментар